הטרדה מינית בעבודה

מהי ההגדרה המשפטית של הטרדה מינית בעבודה וכיצד מתמודדים עם זה

החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה או בכל מקום אחר, מטרתו להגן על כבודם של אנשים משני המינים מפני פגיעה ועל מנת לקיים שוויון בין המינים. הטרדה עלולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים ולעיתים עלולה להימשך זמן רב, מבלי שהמטרידים יבואו על עונשם. במקרים קיצוניים, תיתכן הפסקת עבודה של אחד מהצדדים – בין אם על ידי התפטרות או בשל פיטורין. תפקידו של עורך דין דיני עבודה הוא ללוות מעורבים בסיטואציה של הטרדה מינית בעבודה שלהם, כאשר גם למעסיקים אשר אותם החשודים כמטרידים עבדו תחתיהם נדרש ייעוץ מקצועי באשר לכללי "עשה ואל תעשה" וחובתם החוקית כשהם נקלעים למצב כזה.

האם קיימים כמה סוגים של הטרדה מינית בעבודה ואם כן מהם?

הטרדה מינית בעבודה

המודעות הגבוהה לנושאים כמו פגיעה מינית, הטרדה וניצול סמכויות במקומות עבודה, גרמה לעובדים רבים בשנים האחרונות להשמיע את קולם ולזעוק כנגד התופעות הללו. למרבה הצער ישנם מצבים רבים אשר "נופלים בין הכיסאות", אינם מדווחים וגרוע עוד יותר – אינם מופסקים וזאת בשל חוסר ידיעה של המוטרדים באשר ליכולת שלהם לפעול ולהתנגד.

רבים מהגברים והנשים אשר חווים הטרדה מינית בעבודה נאלצים להמשיך בתפקידם וחוששים לעזוב מיוזמתם כיוון שהם פוחדים מהפסד של פיצויי פיטורין ולכן החשיבות למתן כלים מתאימים, כמו גם נקיטה באמצעים בפועל כנגד מצבים של הטרדה, היא גדולה עוד יותר.

הטרדה יכולה לבוא לידי ביטוי בהתקפות פיזיות, התנכלות מילולית או דרכים אחרות שלעיתים לוטות בערפל. סיוע וליווי משפטי של עורך דין  מומחה לענייני עבודה המוסמך והמתאים לטפל בנושאים רגישים אלו, יעזור לקורבנות של הטרדה מינית באשר הם להגדיר בצורה ברורה מה בדיוק אירע להם – ולהביא לסיום ההטרדה ומניעה של מקרים נוספים מלהתרחש.

האחריות של המעסיק באשר למקרה הטרדה המתגלים במקום העבודה

כאשר מתרחש מקרה של הטרדה מינית בעבודה חשוב להדגיש, כי אין זה עניינם של המעורבים בסיטואציה הזו בלבד: למנהלים ישנה אחריות חוקית לנסות ולמנוע מקרים כאלה ככל שביכולתם, זאת באמצעים הבאים:

  1. יידוע כלל העובדים באשר לדרכים לדיווח על מקרי הטרדה, בין אם על ידי עמיתים בדרגה זהה ובין אם על ידי מנהלים.
  2. טיפול פרטני במקרים שהתרחשו במקום העבודה והובאו לידיעת ההנהלה, כמו גם מניעת הישנותם של מקרים אלו.
  3. טיפול בקורבנות ההטרדה באופן המתאים ביותר עבורם, ליווי שלהם ומתן סיוע ותמיכה.

מנהל מחויב לפרסם תקנון מסודר ובהיר בנושא הטרדות מיניות

על חברי ההנהלה במקומות עבודה קיימת החובה, שלא להשאיר שום מקום לספק בנוגע לאפס הכלה של הארגון באשר לנושא זה. בכל הטרדה מינית בעבודה בין אם היא מילולית או פיזית – חשוב להעניק ליווי מתאים של עו"ד מומחה לדיני עבודה ולבחון גם הגשת תלונה במשטרה לכל עובד שחווה הטרדה. עם זאת, כדאי לבחון כל מקרה לגופו לעיתים הפנייה  למשטרת ישראל בטרם ייעוץ משפטי עלולה לגרום לנזק להליך בבית הדין לעבודה וחשוב להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה בטרם פנייה לרשויות המוסמכות.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני עבודה?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!