החשד שמא עובד ביצע דבר עבירה בבית העסק יכול להותיר את המעסיק או המעסיקה טרודים ובעיקר עם סימני שאלה בלתי פתורים.

החוק יש לומר, רואה בחומרה רבה כל מעשה של גניבה, וביכולתו להתחשב גם בנסיבות מחמירות כגון עובד שמעל באמון מעסיקו ובאמון הלקוחות. ועל אף כל אלו, הרי שהוא גם מציב מגבלות הנוגעות לזכותו של כל אדם ואדם לפרטיות.

היכן פוגשים את עמק השווה? והאם ישנו פתרון שיאפשר למעסיקים לאמת או להפריך את חשדותיהם?

אילו עבירות יכולות להתבצע על-ידי עובד?

גניבה היא עבירה פלילית ולה מנעד רחב של סוגי 'רכוש' שונים שיכולים להילקח שלא כחוק.

עבירה מסוג זה יכולה לכלול את נטילתו של רכוש פיזי כגון סחורה שלא כחוק. עבירת גניבה יכולה להתקיים גם כאשר עובד החליט שהוא נוטל קניין רוחני מסוים כגון סוד מסחרי אותו הוא מוכר למרבה במחיר או גניבת רשימת לקוחות למען צרכים עסקיים נפרדים.

השאלה המתבקשת היא כיצד ניתן להוכיח זאת? התשובה מחד היא פשוטה ומאידך מביאה עמה מורכבות משפטית: מעקבים היו ויהיו הדרך האידיאלית לבחון את החשדות המתקיימים כנגד עובד.

מעקב על-ידי חוקר פרטי

הסמכתם של חוקרים פרטיים מקנה להם את האפשרות לבצע פעולות שאינן תקפות לגבי אנשים פרטיים אחרים.

נכון הדבר גם לגבי ביצועם של מעקבים. בעוד שמעסיק העוקב אחרי עובד חושף את עצמו בפני תביעה משפטית, הרי שחוקר פרטי מורשה לביצוע מעקבים וכן הוא גם מודע למגבלות הקיימות בחוק עליהן לא ניתן לעבור.

שילובן של טכנולוגיות חדישות ואמצעי מעקב, עלולים להפוך את הראיות ללא-קבילות משפטית. על-כן חוקר יפעל בדרכים המותרות על-פי חוק, וביניהן ביצוע מעקבים, חקירות רקע המתחקות אחר ההיסטוריה של העובד או העובדת ועד לקיומו של פוליגרף.

שיטות חקירה משתנות

חשוב לציין כי הבחירה בחוקר פרטי לצורך ביצוע המשימה, איננה נועדה רק לשם העמידה בנדרש בחוק (וזהו היבט המספיק לכשעצמו) כי אם גם לשם גיבושה של אסטרטגיית חקירה שאכן תוביל לתוצאות ולראיות בעלות קבילות משפטית.

דוגמה נהדרת לכך היא בדיקת פוליגרף שאמנם איננה מביאה עמה קבילות משפטית, אך זוהי חקירה שמסטטוס 'סמויה' הופכת ל'גלויה' ובכך מפעילה לחץ על אותם עובדים החשודים בגניבה. שיטת חקירה שכזו יכולה להוביל להתנהגות לא צפויה ולהחלטות לא שקולות מטעם העובדים שגנבו, ובכך לסייע באיתור ראיות חשובות.

חקירת רקע יכולה לאמת את החשדות ולגלות אם ישנו דפוס התנהגות קודם שלא אותר קודם לכן. לעתים די בחקירת רקע שכזו כדי לאמת את העובד עם המידע שהתגלה עליו, ומשם להוביל להודאה באשר למעשיו הנוכחיים.

לסיכום

די לראות במה שצוין לעיל כדי להבין שמעקב אחרי עובדים הוא אמנם כלי חשוב ויעיל, אך מומלץ להפכו לכלי אחד מיני רבים אשר יחדיו מרכיבים תיק ומאפשרים לגבש סל של ראיות חוקיות וקבילות משפטית.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!