• ראשי
  • מאמרים
  • הלבנת הון – כל מה שצריך לדעת כדי לא לעבור על החוק

חוק משנת 2000 מגדיר הלבנת הון כ"עשיית פעולה ברכוש, במטרה להטמיע רכוש, שמקורו בפעילות עבריינית, בתוך רכוש הנושא אופי חוקי ותמים. תוך טשטוש מקורו הבלתי חוקי של הרכוש".
הלבנת הון נחשבת לעבירה פלילית – העבריינים משתמטים ממס ובמקרים רבים, הלבנת הון נחשבת לחלק מפשע מאורגן, סחר בסמים והימורים.
במדינת ישראל פועלת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור כיחידה במשרד המשפטים וישראל אף חברה בארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי המוביל במאבק הגלובלי בנושא. הרשות מנהלת מאגר מידע המגיע מהגופים הפיננסיים אודות דיווחים על פעולות בלתי רגילות ובין היתר, תחומי האחריות שלה כוללים ביצוע תחקירים בעקבות החשדות וכן קידום חקיקה בתחום ולא מכבר היא פרסמה גם מדריך לציבור לזיהוי פעולות הלבנות הון מקצועיות כמו ניהול ספרים כפולים, כספים שזורמים לחברות קש, העברות המבוצעות דרך חשבונות בנק שונים ועוד.
אזרחי המדינה נדרשים לדווח על פעולות פיננסיות שונות כפי שנקבע בחוק כמו למשל, הכנסה והוצאה של כספים למדינה בסך של 100 אלף שקלים ויותר וכן דיווח של העוסקים בפיננסים כמו חברות אשראי, סוכני ביטוח ובנק על פעולות פיננסיות ספציפיות.

הלבנת הון – אתם חשודים? פנו לעו"ד הנכון

כמובן שחשוב מאוד להבין מהחוק לאיסור הלבנת כספים מה נחשב כעבירת הלבנת הון ולהתייעץ עם עורך דין הלבנת הון בנוגע לתהליכים פיננסיים על מנת לוודא שאינכם עוברים על פי חוק. על אחת כמה וכמה אם מדובר בתהליכים פיננסיים שקשורים למיסוי, מכס, קשרים עסקיים מעבר לים.
יש לקחת בחשבון שגם אם לכם לא היתה ידיעה מוקדמת לגבי עבירת המקור, יתכן שתקלעו לצרה בנושא ולכן כדאי לפנות לעו"ד הבקיא ומנוסה בתחום יוכל לסייע לכם בדרך המקצועית והטובה ביותר ולייצג אתכם בבית משפט ובהליכים השונים.

כסף שהושג בדרכים בלתי כשרות

הלבנה של כספים הינה עבירה פלילית חמורה. להבדיל מעבירות כגון הטרדה מינית בעבודה לשם הדוגמה בלבד, הלבנת הון מתבצעת על ידי העבריינים במספר דרכים שעשויות לעורר חשד ולהתריע על פעילות בלתי חוקית בין אם מדובר בניהול שני עסקים במקביל – אחד לגיטימי והשני בלתי חוקי או העברת כספים דרך מתוון, שימוש במתנה כהסוואה לביצוע הלבנה, אי הצהרה במכס או הברחת נכסים, זיוף תעודות רכש ומשלוח ואפילו מכירת נכסים בשווי גבוה יותר מכפי שדווח.
מלביני ההון משתמשים בטכניקות שונות על מנת לטשטש את זהות הכסף ומקורו או מטרתו בין אם באמצעות ביצוע עסקאות מורכבות או החזרת סכום חלקי למערכת הפיננסית על מנת שיתייחסו לתהליך כלגיטימי, הפקת חשבוניות על סכומים נמוכים ורכישת נכסים או פתיחת עסקים מכסף לא חוקי. אחד האתגרים הבולטים הניצבים בפני הרשות היא להוכיח את המטרה שעומדת מאחורי הפעולה הפיננסית, שנחשבת לפעולה סמויה ולרוב קשה מאוד לאמתה.

הלבנת הון – עבירה פלילית וענישה מחמירה

מהחוק לאיסור הלבנת כספים עולה שהעונש למי שאשמתו הוכחה עשוי להיות מאסר של עד עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין. אגב, החוק מתייחס לפעולות ברכוש או בכספים שהופקו במישרין או בעקיפין מעבירת מקור או ששימשו לביצוע עבירת מקור או אפשרו אותה. במהלך חקירות שונות בנושא הלבנת הון כפי שדווח בתקשורת הוקפא רכוש בשווי מיליונים במקרים בהם נעשו עבירות לפי חוק הלבנת ההון בהיקף רחב.
חוק המזומן שמציב סדרת מגבלות על העברת כספים במזומן אף הוא מהלך שנועד לצמצמם כסף שחור ופעולות של הלבנת הון ויש להכיר מקרוב את מגבלות החוק באיזה סכומים מדובר בעסקאות השונות בין גורם עסקי לפרטי או בין שני גורמים עסקיים.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!