כיצד יש לחשב את שכר המלצרים?  האם ייתכן מצב שבו מלצר או מלצרית מתפרנסים רק מהטיפים שהם מקבלים? כיצד מחשבים אז את דמי הביטוח הלאומי ואת ההטבות הסוציאליות השונות?

הרבה מאוד יוצאי צבא וסטודנטים ואפילו בני נוער, נוהגים לעבוד כמלצרים, במיוחד בתל אביב, שהיא עיר של צעירים. מדובר בעבודה שהיא פשוטה יחסית ולא דורשת הכשרה מיוחדת (מלבד נהלי המקום, הכרות עם תפריטים וכו'), כך שהיא זמינה ורלוונטית כמעט לכולם. 

כדי שבעלי מסעדה או בר לא ימצאו את עצמם מסובכים עם מלצרים שלא קיבלו שכר הוגן ולא שולמו עבורם תשלומי ביטוח לאומי ותשלומים אחרים בסכומים המתאימים, חשוב לעבוד עם משרד רואי חשבון שמבין את התחום ומכיר את החוק ואת צורת חישוב השכר. 

חוק שכר למלצרים – מהם המודלים להעסקת מלצרים? 

במקומות "טובים", שנחשבים מבוקשים, כמו מסעדות מובילות בתל אביב, יש עדיין לא מעט מלצרים שעובדים על בסיס טיפים בלבד. במקומות אלה הטיפים יהיו גבוהים בכל מקרה משכר מינימום, כך שלא אמורה להיות עם כך בעיה.

במקומות אחרים, אולי פחות "טובים" או כאלה שבהם לא נהוג להעניק טיפים, מחלקים המסעדנים את הטיפים בין העובדים ומשלימים את השכר לסכום שעתי או יומי, שווה לשכר מינימום או גבוה ממנו. במקומות אלה המלצרים יודעים שיש להם שכר קבוע, לא משנה כמה טיפים יתקבלו בסוף המשמרת.

האופציה השלישית היא שהמעסיק משלם שכר מינימום שעתי או יומי כלשהו (שווה לשכר המינימום במשק או גבוה ממנו) ומוסיף עליו את הטיפים. 

מה אומר החוק לגבי טיפים בתור שכר?

כלל בסיסי ראשון: כל מלצר זכאי לשכר מינימום. 

כלל שני, שנקבע בשנת 2019, הוא שהטיפים הם חלק מהכנסות המסעדה ושכר העבודה של המלצר. הדבר הזה נכון בין אם הטיפ ניתן באשראי ובין אם הוא ניתן במזומן ולא עבר או נרשם בקופת המקום. 

ניקח לדוגמה מסעדת בשרים בתל אביב: המסעדן מבטיח למלצרים 60 ש"ח לשעה, כיון שהמסעדה "עובדת טוב". ברוב המקרים הוא עומד יפה בכך והמלצרים מקבלים שכר שהוא גבוה משכר מינימום ושווה למה שסוכם איתם. והנה, בתום משמרת של ערב חלש אחד, אוסף המסעדן את כל הטיפים, מחלק אותם בין המלצרים ומגיע למסקנה שכל אחד מהם קיבל סכום שלא מגיע לשכר המינימום כפי שסוכם. 

במקרה כזה הוא צריך להוסיף את הסכום הדרוש כדי להגיע לשכר המסוכם.

 אם סכום הטיפים גבוה מהסכום המינימלי הוא לא יכול לקחת את הכסף לעצמו, אלא הוא חייב לחלק את כולו בין המלצרים. מדוע? כיון שהוא לא נחשב רק הכנסות מסעדה, אלא גם שכר מלצרים (אלא אם כן סוכם אחרת מראש). 

טיפ הוא חלק מהשכר הקובע של המלצרים

היות והטיפ הוא חלק מהשכר גם על פי חוקי דיני עבודה, הרי שהוא גם מהווה חלק מהשכר לצורך חישוב ימי חופשה, פיצויים ודמי מחלה וכל ההפרשות האחרות. המלצרים צריכים לדעת שניתן וצריך לנכות ניכויים אלה – כולל דמי ביטוח לאומי, למשל – גם מהטיפים שלהם. אם לא עושים זאת, המוסד לביטוח לאומי עדיין יראה בשכר שכולל את הטיפים כשכר לדמי ביטוח לאומי וחובת הניכויים – על כל המשתמע מכך – חלה על המעסיק. 

אנו ממליצים תמיד להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה בכל הקשור לשכר עובדים או תנאי מעסיקים.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!