מעסיקים רבים עוברים עבירות פליליות על חוקי דיני עבודה ולא תמיד אנו מודעים לכך ולזכויות שלנו כשכירים. ישנם מספר הליכים משפטיים אותם ניתן לנקוט מנגד ולשם כך נזדקק לעו"ד בענייני עבודה. מאמר זה יעסוק בהליכים ובעונשים למפירים זכויות עובדים בחוק.

הפרת חוקי עבודה

אכיפת דיני עבודה במקרים של הפרת חוקי עבודה יכולה להיעשות בשלושה מישורים: תביעה אזרחית, תביעה מנהלית ותביעה פלילית. העובד הנפגע רשאי להתלונן במשטרה, במשרד העבודה והרווחה, בתמ"ת ובמקביל להגיש תביעה אזרחית. הגוף המגיש את התביעה המנהלית הוא משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. לעומת זאת, אכיפת חוקי עבודה במישור הפלילי הן עילה לתביעה פלילית. אין אנו יודעים להבדיל בין התביעות, מתי אלו עבירות פליליות על חוקי עבודה ומתי הן אזרחיות או מנהליות ולכן ייעוץ משפטי חשוב באבחנה הזו ובהליך בו ננקוט.

עבירות פליליות

ישנם חוקי עבודה אשר ניתן להטיל בגינם עונש מאסר וקנס כספי. כאשר המעסיק עובר על חוק שכר המינימום, הפרת חוק הגנת השכר, הפרת עיסוק עובדים זרים, העסקת נוער שלא על פי החוק, עבירות מין חמורות ועוד. גם מקרים של אלימות פיזית או מילולית, גניבה, זיוף, שילוח עובד במרמה ובעבירה על החוק  ושאר חוקי עבודה הכוללים איסורים פליליים. כמו כן, ישנן עבירות שניתן לתבוע גם ללא הוכחה שנעשו במודע.

מהי אחריות קפידה?

עבירות מסוג אחריות קפידה הן עבירות בהן ניתן להטיל את האחריות עליהן ללא הוכחה שנעשו במכוון או במודע. למשל, מעסיק שהעסיק נוער בזמן הלימודים, מעסיק שלא נתן לעובד תלוש משכורת, תשלום מתחת לשכר המינימום וכיו"ב. על המעסיק נטל הוכחה גדול כאשר מתנהל משפט פלילי נגדו. מכיוון שעבר על החוק במודע יהיה לו קשה להוכיח את טענותיו וטוב יעשה אם יקבל ייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי.

ייצוג מנהלי

כאמור ניתן להגיש תביעה פלילית או מנהלית. התביעה המנהלית נעשית באמצעות גוף מנהלי שהוא משרד התעסוקה המסחר והתעשייה בו יש פקחים שהוכשרו לכך. הפקחים יכולים להטיל עיצום כספי על מנכ"ל או מעסיק בכיר אחר, לחקור את העבירות המיוחסות לו, ולהגיש כתב אישום נגדו. עיצום כספי הוא למעשה היטל כספי שעל המעסיק לשלם לעובד בעת הפרת זכויות. גם אכיפה אזרחית יכולה להתנהל באותו זמן בו מתנהלת אכיפה פלילית או מנהלית. לסיכום, שלושת האכיפות מרתיעות את המעסיקים, ההבדל הוא בכך שהתביעה הפלילית יכולה לקחת זמן רב ולעומתה האזרחית קצרה יותר. מנגד, הטלת עונש מאסר ירתיע את המעסיקים המפרים חוקי עבודה באופן בוטה. בכל מקרה אין צורך לחכות עד לסיום המשפט הפלילי. הגשת תביעה אזרחית היא דרך קלה ומהירה יותר לקבלת הפיצויים המגיעים לכם. את העונש יקבל מעסיק המפר חוקי עבודה במישור המנהלי והפלילי.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!