פיטורים

יש מקרים רבים שבהם המעסיק מחליט לפטר עובד עקב סיבות לגיטימיות. אם הוא אינו מבצע את תפקידו כמו שצריך, אינו מגלה אחריות, או נעדר לעיתים תכופות, זאת כיוון שנוצר מצב שהתפקיד שלו לא מתבצע באופן מושלם. להתנהלות מסוג זה יש השלכות כמו העובדה שהמחלקה אינה מתפקדת כראוי או שנגרם נזק לעסק עקב תפקוד לקוי, אי עמידה בלוחות זמנים מול הלקוח ועוד. כל אדם שמקים עסק מנהל אותו באופן מסודר ומוקפד ואין לו כל כוונה לאבד לקוחות עקב התנהלות לא מקצועית של עובד זה או אחר. ברוב המקרים המעביד משוחח כמה וכמה פעמים עם העובד, מסביר לו שהוא מצפה ממנו לאחריות רוחבית, להגברת המוטיבציה ולתחושת שייכות לעסק. אך כאשר זה לא קורה, אין לו ברירה אלא לבצע לו שימוע ולאחר מכן לאור העובדה שאין שינוי במחויבות שלו, לתת לו מכתב פיטורים.

יש מקרי פיטורים שהם מוצדקים וגם כאלו שאינם מוצדקים. אם המשרד ממוקם לדוגמה בתל אביב ופועל לאורך שנים מדירת דמי מפתח ולאור מצבו של המבנה יש להרוס אותו, בעל העסק יכול להמשיך ולהפעיל אותו ממקום אחר בסביבה עסקית זו או לנצל את ההזדמנות ולבצע שינוי. תיאורטית הוא יכול  לעבוד מהבית שלו בצפון או בדרום, אם המרחב מספיק גדול למטרה זו. אם מדובר במרחק גיאוגרפי משמעותי מהמקום הנוכחי, נוצרים פיטורים והעובד מקבל את מלוא הזכויות שלו לאור מרחק הנסיעה המהותי והיום יומי שאינו בר ביצוע עבורו.

פיטורים

פיטורים של נשים במהלך היריון

בחוק הישראלי קיימת קבוצה משמעותית של חוקים הקשורים להעסקת נשים וזאת לאור העובדה שהן מדי פעם בהיריון, נמצאות בחופשת לידה, מבצעות טיפולי פוריות ועוד. הגדרת החוק בנושא פיטורים היא שאין לפטר עובדת שנמצאת במהלך היריון או לחלופין במהלך טיפולי פוריות. הסיבה העיקרית לכך היא שאם מפטרים עובדת במצבים הללו, יהיה לה קשה מאד עד בלתי אפשרי למצוא מקום עבודה אחר ולכן היא תישאר ללא פרנסה עד הלידה. במקרים בהם אישה הרה מפוטרת, מומלץ לפנות לעורך דין המתעסק עם פיטורי עובדת בהריון.

אישור של משרד התמ"ת

רוב המעסיקים בישראל פועלים על פי החוק ולא מפטרים עובדות בסיטואציה הזו, עם זאת תמיד יש חריגים ומצבים שבהם המעבידים מבצעים הליך של פיטורים. לצורך כך הם מחויבים לקבל את האישור של משרד התמ"ת במסגרת ועדות שפועלות בנושא זה. רק אם המעביד משכנע את הוועדה שסיבת הפיטורים אינה קשורה להיריון או לטיפולים, אלא לתפקוד לקוי של העובדה, הוועדה תקבל זאת והפיטורים יקבלו תוקף חוקי.

חופשת הלידה בישראל

אורכה של חופשת הלידה בישראל הוא שלושה וחצי חודשים. במהלך פרק זמן זה חל איסור על פיטורים. כמו כן על המעסיק לשמור לעובדת זו את התפקיד שביצעה טרם היציאה לחופשת הלידה.

אך לא אחת יש מקרים שבהם המעסיק אינו שומר לעובדת את התפקיד עקב נסיבות שונות וגם יש מקרים שמיד לאחר חופשת הלידה, המעסיק מבצע שימוע ובסופו של דבר מגיש לה מכתב פיטורים עקב שיקולים שונים שלו.

 

 

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!