פיטורי עובדת בהריון

מדוע מקרה של פיטורי עובדת בהריון הוא ייחודי בעולם המשפט?

כאשר אישה עובדת נכנסת להריון, החוק מגן עליה בכמה אופנים ומקנה לה זכויות שלא הייתה מקבלת, לולא הרתה. למרות זאת, ניתן למצוא מקומות עבודה רבים אשר מוותרים על שימוע לפני פיטורין ומסיימים העסקה של נשים בהריון, מבלי לתת להן את האפשרות להשמיע את קולן וללא היתר ממשרד הכלכלה. למרבה הצער, לא מעט נשים בסיטואציות כאלה אינן מודעות לאופן התקין שבו הליך סיום העסקה צריך להתבצע והן משלימות עם דרך ההתנהלות הקלוקלת של מעסיקיהן, בעוד הן עצמן נאלצות להתמודד עם ההשלכות הקשות של פיטורין בזמן היריון.

מהן זכויות המעסיק השוקל פיטורי עובדת בהריון ומהן זכויות העובדת עצמה?

פיטורי עובדת בהריון

אין עוררין על כך שמנהל רשאי לסיים העסקה של עובד או עובדת, אשר אינם ממלאים את תפקידם כראוי. עם זאת, אישה בהריון זכאית לסוג של "חסינות" בשל הריונה ובמידה ומצבה הרפואי הוא זה אשר גורם לה לתפקוד לקוי – אסור לפטר אותה. יתרה מכך, גם אם היא אינה חשה בתסמיני היריון ומתפקדת כרגיל, במקרים רבים מנהלים מעדיפים שלא להמשיך העסקה או מלכתחילה לא לקבל לעבודה נשים הרות, בשל החשש לתפקוד לקוי והיעדרויות מרובות לאחר הלידה דווקא, דבר שהוא כמובן אסור בתכלית האיסור ומהווה אפליה כנגד נשים. במקרים כאלה החוק שוב עומד לצד הנשים, באופן ברור: לא ניתן לפטר אישה בהריון, או אישה שילדה ועדיין לא חלפו 60 ימים מאז הלידה, ללא היתר מיוחד ממשרד הכלכלה.

מה עושים מנהלים אשר מודעים לנושא הרגיש של פיטורי עובדת בהריון ובכל זאת מעוניינים בסיום העסקה?

במקרה הזה קיימות זכויות מעסיקים והם חייבים  לפנות לקבלת ההיתר המיוחד האמור רק במידה והעובד עבדה אצלם לפחות 6 חודשים,  כאשר עליהם להוכיח כי אין כל קשר בין עצם ההיריון לרצון לפטר את העובדת. בדיוק בשל כך החשיבות של השימוע היא גבוהה ביותר, כאשר לכל אחד מן הצדדים ניתנת האפשרות להסביר את הצד שלו. כאשר נקבע מראש שימוע שכזה, להנהלה יש זמן לאסוף טיעונים כנגד המשך ההעסקה של האישה וקבלת היתר עבור פיטורי עובדת בהריון כמו גם הבאת סימוכין לכך שהפסקת העבודה שלה נעשית ללא קשר להריון.

במקביל, לאישה עצמה ניתנת האופציה לערער על הנושא ולהוכיח את הקשר שקיים, מבחינתה, בין ההריון להפסקת העבודה. מעבר לכך השימוע מאפשר לעובדת ההרה להוכיח כי גם במידה וקיימת ירידה בתפקודה בעבודה, היא בהכרח קשורה להריון וללידה המתקרבת ועל כן אסור למנהליה לפטר אותה בשל כך.

טיפים להתנהלות נבונה כאשר אישה בהיריון מעוניינת לעזוב את העבודה

חשוב לקבל ייעוץ מקצועי בטרם עולה החשד אצל האישה ההרה, אשר מרגישה כי עומדים להפסיק את העסקתה. מומלץ כי מי שחוששת מכך, תדע מדוע בדיוק פיטורי עובדת בהריון אינם חוקיים במרבית המקרים ומהן הזכויות המלאות שלה. בכל מקרה, פיטורין של אישה הרה שנעשו שלא בתום לב, חייבים להיות כרוכים בפיצוי הולם עבור היולדת.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני עבודה?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!