מהן הדרישות לרישום של מנהל עבודה בתוך פנקס הקבלנים

 

מנהלי עבודה בתחום הבניה, אשר צברו ניסיון בתחום במשך שנים רבות, סביר שיבקשו להירשם בפנקס הקבלנים ולהיחשב כקבלנים רשומים – זוהי ה"חותמת" למקצועיות, המאפשרת גם ביצוע של עבודות מסוימות בבנייה אשר אינן חוקיות ללא רישום זה. חוק מלפני כשלושים שנה קובע, כי התנאי לקבלת האישור לצורך רישום מנהל עבודה, יהיה מילוי תפקיד של מנהל עבודה בפועל, בעבודות הכוללות הנדסה בבנייה. משך הניסיון הנדרש הינו שש שנים, בנוסף להוכחות שיצטרך להוציא בעל המקצוע וכן מבחנים שיצטרך לעבור.

מה תפקידו של מנהל עבודה בענף הבנייה?

חוק רישום קבלנים אושר ונחקק כדי שעבודות ההנדסה בענף הבנייה בישראל, יבוצעו רק על ידי בעלי מקצוע שהם בקיאים ומנוסים מספיק. פרויקטים בהיקפים גדולים בתחום הבנאות, חייבים להיות מפוקחים היטב וזאת כדי למנוע מצבים של חוסר מקצועיות, העלול לעלות בחיי אדם. אין זה אומר כי שיפוצניקים אינם רשאים לעבוד על פי החוק – אך כאשר מדובר בעבודת בניה הדורשת תכנון והנדסה מורכבת, יש הכרח למנות אדם שהוכשר לכך והוכיח את יכולותיו.

מנהלי עבודה בענף הבניה, יכולים לשמש בתפקידם אף שהם אינם רשומים בפנקס הקבלנים. עם זאת, ישנם רבים מהם שעומדים בראשם של פרויקטים בעלויות אדירות ועושים זאת במשך שנים. החוק לרישום מנהלי עבודה בפנקס הקבלנים, מאפשר למי שראוי לכך והוכיח את ניסיונו ואת הידע המתאים שלו, להירשם גם הוא בפנקס זה.

כיצד מחליט רשם הקבלנים האם לאשר רישום מנהל עבודה?

כדי להירשם בתור מנהל עבודה בפנקס הקבלנים, רשם הקבלנים צריך לקבל הוכחות לכך שמנהל העבודה צבר ניסיון של שש שנים לכל הפחות, במה שמוגדר בתור "ניהול עבודות הנדסה בנאיות בדרגה ראשונה במעלה". המשמעות היא שגם מנהל עבודה בעל ניסיון של עשרים שנה, אשר לא עסק בעבודות בדרגה זו, לא יוכל להירשם בפנקס.

מאידך, גם קבלן שהוכשר למקצוע זה ושכן עבד כחלק מבעלי המקצוע בעבודות בדרגה זו, לא יוכל להירשם בפנקס בתור מנהל עבודה רשום, בגלל שלא עבד כמנהל העבודה בעצמו. רשם הקבלנים חייב, אם כן, לבחון כל בקשה לגופה ולקבל החלטות מכריעות, תוך שהוא רשאי לבקש הוכחות הן בנוגע לצבירת הניסיון בתפקיד בפועל והן בנוגע להיקף העבודות ודרגתן.

חשיבות הרישום בפנקס הקבלנים בניהול פרויקטים

ישנם רבים במקצוע הבנייה, הטוענים כי המדינה מקשה על העוסקים בתחום ומאתגרת מאוד את הקבלנים, אשר לעיתים בוחרים לוותר על הרישום ולעסוק בעבודות קבלנות על אף שהם אינם רשומים, בהיקפים שלפי החוק הם אינם מורשים לעסוק בהם. נראה כי רישום של מנהל עבודה בפנקס הקבלנים, הוא גושפנקא נחשקת במיוחד ומכאן שתפקיד רשם הקבלנים הופך להיות מורכב יותר, ככל שהוא רשאי לשקול את הבקשות השונות לאור דרישות החוק לתפקיד זה.

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!