• ראשי
  • מאמרים
  • תאונות ספורט – מהן זכויותיו המשפטיות של נפגע תאונות ספורט?

הזכויות המשפטיות של נפגעי תאונות ספורט

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מתמדת במודעות לאורח חיים בריא, ובתוך כך  תחום הספורט אשר היה עד לפני כעשור שנים נחלתם של ספורטאים מקצוענים בעיקר, הפך לדבר שגרתי ופופולרי, כאשר לצד המתאמנים המקצוענים. ניתן לראות גידול מתמיד במספר המתאמנים החובבנים, בכל תחומי הספורט. עם העלייה המתמדת בכמות המתאמנים, חלה עליה חדה בשיעור המעורבים בפציעות ו/או תאונות ספורט למיניהן.

מזה שנים רבות שמשרדנו מתמחה בייצוג ספורטאים שנפגעו בתאונות ו/או פציעות ספורט מכל הסוגים ומול כל גורם אפשרי. אז מה הוא הכיסוי הביטוחי בו מחויבות אגודות הספורט? מהן האופציות העומדות לרשות הנפגע בבואו לממש את זכויותיו לאחר התאונה? כיצד נקבע שיעור הפיצוי? והאם ניתן לתבוע כמה גופים במקביל?

תאונות ספורט

כיסוי ביטוחי לספורטאים מקצוענים – הביטוח בו מחויבות אגודות הספורט

כאשר מדובר על פציעות של ספורטאים מקצוענים, אזי שלפי סעיף 7 לחוק הספורט, התשמ”ח 1988 מחוייבים ארגוני ו/או אגודות הספורט לבטח את הספורטאים הנוטלים חלק בתחרויות ספורט המאורגנות על ידם ו/או מטעמם.

הנפגע רשאי לתבוע את הפוליסה של הארגון  ו/או אגודת הספורט  אליה הוא משתייך והוא עשוי לקבל פיצוי בגין הרכיבים: אי כושר לעבוד, תגמול בגין נכות צמיתה והוצאות רפואיות שהיו מנת חלקו. לנפגע מגיע פיצוי בעבור כל שבוע של אי כושר (מאושר בתיעוד רפואי) ועד לתקופה הנקובה בפוליסה (לכל היותר שנתיים). כמו כן, זכאי הנפגע לתגמול בגין נכות צמיתה שנגרמה לו והן בגין הוצאות רפואיות שהיו מנת חלקו.

שיעור הפיצוי קבוע בפוליסה ואסור שיהיה נמוך מהשיעורים הקבועים בחוק הספורט. הפיצוי בגין הנכות הוא פונקציה של סכום המקסימום ושל שיעור הנכות. כך למשל כיום בגין 100% נכות מעניקה הפוליסה כ-300,000 ש”ח ועל אחוזי נכות פחותים בהתאמה. תקופת התיישנות של תביעות אלה 3 שנים בלבד.

יש לציין כי הכיסוי הביטוחי על פי סעיף 7 לחוק הספורט הינו בסיסי ביותר, ופעמים רבות אין בו כדי להוות פיצוי מספק ומלא כנגד הנזקים שנגרמו והנזק הצפוי.

על כן, מומלץ לספורטאים מקצוענים, אשר בעניינם די בפציעה אחת משמעותית כדי להחריב קריירה שלמה,  כי יבטחו עצמם מראש בביטוחים רחבים יותר, כגון – ביטוח תאונות אישיות ו/או אובדן כושר עבודה מתאים. (ראה הרחבה בהמשך).

תקופת ההתיישנות בביטוחי תאונות ספורט הינה 3 שנים בלבד.

 

תביעות ביטוח תאונות אישיות ו/או אובדן כושר עבודה

לספורטאי מקצועני ו/או חובבן עומד הרשות לבטח עצמו מבעוד מועד בביטוחים רחבים יותר לתאונות אישיות ו/או לאובדן כושר עבודה.

היתרון המשמעותי בתביעת פוליסת ביטוח לתאונות אישיות הוא שלצורך הזכאות בקבלת הפיצויים אין צורך להוכיח רשלנות ו/או אשר מצד המזיק, אלא שדי בהוכחת אירוע תאונתי ונזק.

חשוב לדעת כי קיימים הבדלים בין פוליסות ביטוחי תאונות אישיות, הן ברמת הפיצוי המוצע והן בשאלת הכיסוי, על כן רצוי ביותר לבחון את הפוליסה היטב בזמן הרכישה.

תקופת ההתיישנות בביטוחי תאונות אישיות הינה 3 שנים בלבד.

 

תאונות ספורט בעניין תביעות נזיקין עקב רשלנות

כאמור, בתביעות על פי חוק הספורט ו/או תאונות אישיות אין צורך בהוכחת אשמה או רשלנות מצד גורם כלשהו כדי להוכיח את התביעה ולזכות בפיצויים.

חשוב לדעת כי במקרים בהם הייתה רשלנות ו/או אשם מצד הגורם המזיק, אזי שעומדת לנפגע הזכות להגשת תביעת נזיקין כנגדו, זאת בנוסף להגשת תביעה בגין פוליסות אחרות.

כך למשל, ככל שניזוק השחקן כתוצאה ממפגע במגרש ו/או מהיעדר פיקוח מתאים ו/או היעדר הנחיות מתאימות ו/או כתוצאה ממתקן ספורט אשר הותקן שלא כראוי ואינו עומד בתקני הבטיחות, עומדת לשחקן האפשרות להגיש תביעת נזיקין כנגד הגורם המזיק.

חשוב לדעת כי פעמים רבות לאחר הגשת תביעה כנגד המזיק, המזיק יערב חברת ביטוח אשר ביטחה אותו מפני תביעות צדדי ג'. כמו כן, ישנן מקרים בהם קיימים כמה אחראים לנזק, במקרה שכזה ככלל מצרפים לתביעה, לצורך בירור מידת האשם, את כלל הגורמים האחראיים.

הוכחת תביעת נזיקין הינה מלאכה מורכבת אשר דורשת איסוף ראיות וקביעת אסטרטגיית טיפול מתאימה בתיק כבר משלביו הראשונים.

בשל כך, יש לפנות לגורם מוסמך כגון עורך דין ספורט, המומחה בתאונות ספורט בסמוך עד כמה שניתן לאחר האירוע, זאת לצורך  קבלת הנחיות ודגשים לאיסוף ראיות ובניה נכונה של התיק.

תקופת ההתיישנות בתביעות נזיקין הינה 7 שנים.

 

תביעות תאונת עבודה כנגד המוסד לביטוח לאומי

תאונות ספורט בהם היו מעורבים ספורטאים מקצוענים אשר בינם לבין אגודת הספורט ו/או כל גורם אחר מתקיימים יחסי עובד מעביד, עשויים להיחשב כתאונת עבודה.

במקרה שכזה, וככל שנגרם לספורטאי נזק, רשאי הוא להגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח הלאומי, לצורך קבלת דמי פגיעה, קצבת נכות וזכויות אחרות.

יש לציין כי ככל שיבחר הספורטאי להגיש תביעת נזיקין בלבד כנגד הגורם המזיק, אזי שינכו מסכום הפיצוי את הסכום לו היה הניזוק זכאי אילו היה מגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח הלאומי (חרף העובדה שלא קיבלו בפועל).  על כן – ככל שנפגעתם בתאונת עבודה, חשוב כי תפעלו בכמה מישורים כדי לקבל את הפיצוי המלא.

משרדנו, בראשות עו"ד שי טל, מומחה לדיני ספורט, הינו משרד בעל מוניטין רב שנים בתחום משפט הספורט ומעניק בין היתר טיפול משפטי מקיף ומקצועי לנפגעים בתאונות ו/א פציעות ספורט מכל הסוגים, לרבות  מול המוסד לביטוח הלאומי, טיפול אשר כולל  הגשת תביעות, הגשת עררים, ליווי בוועדות רפואיות, ייעוץ עם מומחים רפואיים וקבלת חוות דעת, ייצוג בתביעות כנגד הביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה ועוד.

 

זקוקים לעו"ד המתמחה בדיני ספורט?

להתייעצות ללא התחייבות

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם!